הכלכליות והיעילות של פייסבוק נמוכה בהרבה ממה שחשבתם והיא עוד הולכת ומדרדרת. הרשת החברתית שכל עסק קטן או בינוני חש מחוייבות להיות נוכח בה, שבה ומאוששת (ובעצמה הפעם) כי היעילות והכלכליות של הפעלת עמודי אוהדים ודפים עסקיים נמוכה מאי פעם ולאחרונה צנחה במעל 50%.

היום ויותר מתמיד, ברורה חשיבות גיבוש וניהול אסטרטגיית שיווק אינטרנטית כוללת ופיזור החשיפה בין אפיקי שיווק שונים והמנעות מלשים את "כל הביצים בסל אחד" ותוך ניהול סיכונים מושכל הצופה פני עתיד.

לא מה שחשבתם

facebookכפי שכבר הזכרנו בעבר (מלכודת הדבש ברשת החברתית), רשת פייסבוק יכולה לפגוע בעסק וזאת בתכנון והקצאת משאבים שגויה המתבססת על תנאי שימוש משתנים תדיר וללא שום ערובה מעשית ליכולת להמשיך ולשלוט באופן יעיל והמותאם באופן פרטני לצרכי העסק שלכם.

בתחילת דצמבר, פרסמה פייסבוק עצמה עדכון על שינויים באופן בו יוצגו פרטי תוכן בפיד המשתמשים. לשינוי זה השפעה מהותית על היעילות והכלכליות בניהול דפי אוהדים ודפים עסקיים ברשת החברתית וכפי שהכרנו עד היום. בפרט ועל פי גדי להב (דה-מרקר, 30.12.2013), פייסבוק "... תיתן יותר משקל ל"סיפורים חדשותיים" בניוזפיד שלנו. בחדשות, או מדויק יותר לומר - באקטואליה, כללה פייסבוק את השילוש הקדוש: חדשות, ספורט, רכילות ...".

רכילות וחדשות (ועמם ספורט), מתבררים כמעניינים את גולשי פייסבוק הרבה יותר מאשר פוסטים של חברים ובפרט של עמודים עסקיים - כלומר כל המבצעים, העדכונים, הטיפים והתוכן שעמלתם כה קשה להפיץ בפייסבוק. למעשה, על פי נתוני פייסבוק נמדדה בשנה האחרונה עלייה של מעל 170% בתנועה ממנה החוצה לאתרי חדשות וזאת דרך פרסומים בפיד.

כפועל יוצא של מתן עדיפות לפריטי אקטואלייה וכאלו של "חברי פייסבוק" אמיתיים ומהטעם שצר הפיד מלהכיל, ירד באופן יחסי חלקם של פרסומים מעמודי אוהדים ודפים עסקיים.

התוצאה החד-משמעית, פגיעה ישירה ביעילות ובכלכליות של הפעילות העסקית שלכם בפייסבוק.

מעתה, פעילות ייצור תוכן, גיוס אוהדים וחברים והמרדף אחר הלייק הופך אולי לא חסר משמעות, אך בודאי יקר הרבה יותר מבעבר ועם ערכי "החזר על השקעה" (ROI) נמוכים הרבה יותר מאלו שהתרגלנו להם בעולם "החינמי" של הרשת החברתית הגדולה בעולם.

כדי לאושש קביעה זו, מביא גדי להב נתונים של "... סוכנות Iginite, שממיעה שירותי פרסום ברשת חברתית, בדקה את העניין על 21 מותגים וגילתה שהירידה הממוצעת בחשיפה לקהל (Reach) הגיעה ל–44%, כשבחלק מהמותגים הירידה היתה של 87%. חברה דומה, Konfo, בדקה 5,000 דפים והירידה הממוצעת שנרשמה היא 42% ...".

כלומר, ירידה על מעל לחמישים אחוז (50%, לא פחות) בנפחי החשיפה למותגים הגדולים שרמות ההשקעה שלהם בשיווק רשתי גבוהות בסדרי גודל מאלו שלכם - בעלי העסקים הקטנים והבינוניים. על אחת כמה וכמה שהפגיעה ביעילות ובכלכליות עבור העסק הקטן, העצמאי והיזם תהיה גדולה ומשמעותית הרבה יותר.

נגמרו ארוחות החינם - אסטרטגיית אינטרנט מאוזנת

מתלבטים?

איך בעצם מגבשים אסטרטגיית פעילות רשתית מוכללת יעילה, בעלת סיכויי הצלחה טובים וברמת סיכון נמוכה לשינויים בלתי תלויים כמו אלו האחרונים בפייסבוק?

פשוט יוצרים קשר עם
AhoyIT Web Startegy
ייעוץ ראשוני חינם!

התוצאה החד-משמעית של ההכרזה של פייסבוק, מאלצת את בעלי העסקים כולם לשוב ולבחון מחדש את פעילות הרשת שלהם ובפרט לגבש "אסטרטגיית אינטרנט מאוזנת" ואשר אינה חד-ממדית ולוקחת בחשבון את הצורך לשמור על איזון בין אפיקי הפרסום והשיווק וכדי לא להפוך תלויים רק באחד מהם - לחסד ולשבת.

גדי להב, מציג את הדברים היטב: "... נגמרו ארוחות החינם. מאות אלפי מותגים וחברות השקיעו יותר כסף ביצירת תוכן ונוכחות "אורגניים" בפייסבוק – באמצעות מפעילי עמוד, יצרני תוכן ומנסחי סטטוסים – מאשר בפרסום ברשת. פייסבוק בעצם אומרת: הקהל נמצא כאן? האפקטיביות של הנוכחות בפייסבוק כבר הוכחה? מערכת הפרסום שבנינו כבר הוכיחה את עצמה? יופי, הגיע הזמן לשלם ..." (גדי להב, דה-מרקר 30.12.2013).

כאמור, שיווק ברשתות חברתיות יעיל ונכון בעיקר כאשר מדובר על שימור לקוחות ולא על איתורם וגיוסם (נזכיר, שמחקרים מוכחים כי יעילות שימור וחיזוק תודעת המותג הנה מעל 30% ואילו זו של הגדלת מכירות רק 17%). עליכם, כבעלי עסק לגוון את אפיקי הפרסום והשיווק שלכם וכך שיתבססו על אתר אינטרנט כמוקד הפעילות וניהול "מועדון הלקוחות שלכם" ואילו למשוך גולשים ובאמצעות פעילות שיווק רשתית מגוונת במודעות מילים, פרסום בחיפוש, באנרים, רשימות דיוור, פעילות ברשתות חברתיות ומקצועיות ופעילות בלתי-מקוונת.

מכורים ועוד במובייל

למרות אמור ועם זאת, בישראל לפייסבוק משקל סגולי גדול מאשר במרבית מדינות העולם. פייסבוק עצמה, פרסמה דו"ח מפורט (זהירות, מצגת מקוונת של 68 עמודים) המציג את נתוני השימוש ברשת וניתוחים נוספים.

הדו"ח של פייסבוק מראה כי אכן הישראלים נאמנים מאוד (או סתם מכורים) לרשת החברתית ואחוזי השהייה שלהם חורגים מהמומצעים העולמיים. בישראל (ראו, עמוד 18 במצגת) לפייסבוק מעל 2.7 מיליון מבקרים ביום ומעל 3.8 מיליון מבקרים בחודש ומתוכם 2 מיליון ביום מתחברים דרך מובייל (טלפון נייד) ובחודש מעל 2.9 מיליון שהם מעל 76% שימוש.

בשאר העולם "... בטורקיה ובגרמניה, לשם השוואה, גולשים מדי יום 19 מיליון בני אדם בפייסבוק, כאשר בגרמניה 13 מיליון מתוכם משתמשים במכשירים ניידים ובטורקיה עושים זאת 9.5 מיליון גולשים. עם זאת, רק 43% ממשתמשי האינטרנט ו-27% מבעלי הטלפונים הניידים בגרמניה גולשים בפייסבוק ..." (וואלה!, 30.12.2013). עם זאת, אחוזי השימוש החריגים במובייל בישראל עוד מפגרים אחר 83% של גולשי רשת פייסבוק בבריטניה (כלכליסט, 30.12.2013).

נתוני הגלישה במכשירים ניידים (מובייל) בישראל מחייבים כל בעל עסק קטן או בינוני לבחון היטב את אסטרטגיית הנוכחות הרשתית שלו ובפרט המשאבים שהוא מפנה לזמינות ונגישות במכשירים הניידים וטלפונים.

כך שביחד עם השינויים התמידיים בתנאי השימוש של אפיקי השיווק השונים (יהיה זה מנוע החיפוש גוגל, הרשת החברתית פייסבוק, פורום מקצועי בתפוז ודה-מרקר ו\או כל אפיק שיווק אחר) - הרי שהחשיבות בבחינה מתמדת ובלתי מפסקת של אסטרגיית הפעילות הרשתית, גדולה היום יותר מתמיד. שהרי, מי שיער ורק לפני שנים בודדות כי מעל 70% מהגולשים בישראל יעשו שימוש בטלפון הנייד, או שפייסבוק ינקטו בצעד שפוגע בפעילות השיווק של עסקים ברשת שלהם.

החשיבות בנוכחות רשתית מאוזנת ושקולה - חשובה היום, יותר מתמיד.

 עוד קריאה מעניינת, על חשיבות אסטרטגית האינטרנט ובחירה מגוונת של אפיקי שיווק ברשת האינטנרט, ניתן למצוא אצל ורד חורי המייסדת והבעלים של eWise.

AhoyIT - Web Strategy