בצעד דרמטי, הרשת החברתית אינסטגרם - המאפשרת שיתוף תמונות חברתי - מחקה חשבונות פיקטיביים, חשבונות ספאמ או חשבונות לא פעילים ובכך הפחיתה באופן משמעותי את מספר העוקבים בכמה חשבונות ידוענים ומותגים.

instagramלמשל, הזמר ג'סטין ביבר הפחית כ3.5 מיליון עוקבים (כ15% מסך העוקבים לפני כן), ריאהנה כ1.1 מיליון (כ8% מסך העוקבים במקור), קים קרדשיאן כ1.3 מיליון (5.5% ממספר העוקבים המקורי) ובישראל ידוענים כמו איילןגולן, בר רפאלי ואחרים איבדו גם הם עשרות אחוזים ממספר העוקבים שלהם. באופן אירוני, חשבון אינסטגרם עצמה איבד כמעט 18.8 מיליון עוקבים שהם כ30% ממספר העוקבים לפני המהלך (בקרו ברשימת הידוענים המלאה פה).

כאמור, אינסטגרם הצהירה כי מחקה חשבונות שהוגדרו כפיקטביים וכן חשבונות שלא היו פעילים מזה תקופה ארוכה - בכך הציפה סכנה משמעותית בהתבססות של פעילות עסקים ומותגים על חשבונות חברתיים ברשתות כמו פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ואחרות - הנטייה לקצר תהליכים ולחתוך פינות ועל ידי גיוס עוקבים "פיקטביים" בתשלום ורק כדי לנפח את המספרים ומתוך שאיפה לייצר דימוי חיובי למותג או לידוען.

נסיון לכמת את ההפסד בהשקעה בגיוס העוקבים, במספרים שהוצגו למעלה ועבור מותגי העל והידוענים יכולה להסתכם באובדן של מאות אלפים ומליוני דולרים בהוצאה לעמוד מותג וידוען בעולם ועשרות ומאות אלפי ש"ח בישראל. יתר על כן, מספר העוקבים השפיע באופן ישיר על הכנסות העמודים והידוענים המקבלים תשלום בעבור פרסום תכנים בחשבונות החברתיים שלהם (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וכו') ולכן הירידה המשמעותית במספר העוקבים שלהם תשפיע ישירות על הכנסתם.

קים קרדשיאן למשל, מרוויחה כיום כ20 אלף דולר לציוץ בטוויטר ובארץ הדוגמנית והידוענית בר-רפאלית נהנית גם היא מתשלום בעבור תמונות באינסטגרם ובמסגרת הקמפיינים שהיא משתתפת בהם. גם מי שאינם ידוענים עם מספר עוקבים גבוהה מאוד, יכולים לקבל הטבות שונות בתמורה לשיתוף חברתיים ולכן השפעת מהלך "הניקוי" של אינסטגרם יכול להשפיע גם על מי שאיבדו רק כמה מאות או אלפי עוקבים.

אינסטגרםעם זאת, חשוב שלא לפסול רשתות חברתיות ככלי שיווקי יעיל ובפרט אינסטגרם שרק לאחרונה חצתה את קו 300 מליון המשתמשים ובכך אף עקפה את רשת המיקרו-בלוגינג טוויטר שעד היום הייתה שנייה אחרי פייסבוק.

בנוסף, נתוני המעורבות האחרונים שפורסמו מראים כי באינסטגרם מעורבות הגולשים גבוהה הרבה יותר מזו אשר בטוויטר. זאת בהתבסס על בדיקה שבוצע על-ידי אתר Socialbakers.com ועבור 25 מותגים מובילים ובהם נמדדה מעורבות של עד פי 50 באינסטגרם לעומת טוויטר!

למעשה, מחקר שפורסם על-ידי Social@ogilvy מראה כי יכולת החשיפה של מותגים ברשת החברתית פייסבוק נמצאת בירידה מתמדת (כ50% מאז אוקטובר 2013). לכן, היכולת לבנות ולתחזק קהילות נושא סביב מותגים וידוענים הולכת ופוחתת באופן דרמטי ונוכח השינויים הרבים במדיניות הצפת התוכן בפיד החדשות של משתמשי פייסבוק.


פייסבוקהנתון הבא, ממחקר של פירמת המחקר Forrester צריך להדאיג מנהלי שיווק במותגים ואת מנהלי המדיה הדיגיטאלית שלהם: רק 0.7% מהעוקבים בפייסבוק מגלים מעורבות רציפה בעמוד המותג ולעומת 4.21% באינסטגרם (ועוד פחות, 0.3% בטוויטר). סגן נשיא ואנליסט ראשי בפורסטר ניט אליוט מסביר: "ברור כי פייסבוק וטוויטר אינן מאפשרות את מערכת היחסים שהמשווקים מחפשים ... ועדין רובם מבססים את הפעילות החברתית-דיגיטאלית שלהם על רשתות אלו - בכך מבזבזים משאבים כלכלים, טכנולוגים וכ"א משמעותיים ביותר ואשר אינם מספקים תוצאה".

מגמה מדאיגה נוספת היא בקהל היעד הצעיר, המהווה את עתודת המשתמשים העתידית של מרבית המותגים הגדולים. ובכן, לפי מחקר שפורסם בארה"ב עולה כי חלה ירידה של כמעט 6.5% במספר בני הנוער המשתמשים ברשת פייסבוק (88% בשנת 2014 ולעומת 94% בשנת 2013).

המסקנה הברורה, לא לשים את כל הביצים בסל אחד ובפרט לוודא עם המשווק הרשתי שלכם כי יקפיד ויבטיח לבנות קהילה על בסיס עניין ומעורבות אמיתיים ולא באמצעות כלי "כובע שחור" (Black Hat) אשר בטווח הארוך מזיקים יותר מאשר מועילים. שהרי, כעת הנזק התדמיתי של הידוענים שלהם אבדו מיליוני עוקבים יעלה הרבה מאוד כסף לתיקון.

AhoyITעקבו אחרי AhoyIT בגוגל+