למה כדאי להיות במקום הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל?
כי מתוצאת החיפוש הראשונה 28.5% מהגולשים יכנסו לאתר שלכם, זאת לעומת מעט פחות מ-16% למקום השני. מעבר לכך, חשוב להדגיש כי אחוזי הכניסה לתוצאות, תלויה במשתנים כמו מרחב וכוונת החיפוש ולכן בפועל אחוז הכניסות במיקום הראשון נע בין 13.7% ועד 46.9% מדהימים - כלומר, בהקשרים מסויימים כמעט חצי מהגולשים יבחרו בתוצאה במיקום הראשון!
בנוסף, הופעת מפת-קישורי אתר (Site Links) תשפר עוד יותר את טווח ההסתברות וזה ינוע בין 34.2 ועד 46.9%, אך תוספי גוגל כמו מודעות, פריטי מידע ועוד יפחיתו את אחוזי הלחיצה. נתוני הכניסה לאתרים, בעמודי תוצאות אורגניים בלבד (ללא תוספי מידע עשיר) והנפוצים בתוצאות זנב-ארוך (Long Tail - צירופי מילים המלווים את הצירוף המרכזי Head), טובים יותר ולכן צריכים להוות רכיב חשוב בפעילות הקידום האורגני של האתר והעסק. מכאן, השקעה בתהליך SEO לאתר עצמו ושיאפשר הצגת Site Links ודירוג טוב בתוצאות זנב-ארוך בעמודים עם תוצאות אורגניות בלבד - היא השקעה טובה ובעלת יחס עלות\תועלת משתלם.
אחוז הלחיצה בעמוד התוצאות השני, פחות מ-1% לכל העמוד, מוכיח כי הצלחה עסקית תלויה בהופעת האתר בעמוד התוצאות הראשון.
מחקר של חברת Sisstrix.com* (14.7.2020), שהתפרסם לאחרונה, ומתבסס על בחינת מליארדים של תוצאות חיפוש בגוגל, עבור כ-80 מיליון צירופי חיפוש בטלפונים ניידים בלבד (היות ואפיק זה שולט במעל מ-50% מנפחי החיפוש בכלל), מיפה את יחסי הלחיצה\צפיה (CTR: Click Through Rate) והציג תוצאות חד-משמעיות אלו.
Source: www.sistrix.com
מה קורה בתוצאות החיפוש של גוגל?
המחקר מספק תובנות מעניינות.
- מקום ראשון בגוגל, זוכה לכניסות מ-28.5% מהגולשים שצפו בעמוד.
- מקום 2 זוכה ל-15.7% ומקום שלישי 11% בלבד.
- בסוף העמוד הראשון, מקום 10, רק 2.5% מהגולשים לוחצים על התוצאה.
- אחוזי הכניסה לתוצאות, תלויה במשתנים כמו מרחב וכוונת החיפוש ולכן בפועל אחוז הכניסות במיקום הראשון נע בין 13.7% ועד 46.9% מדהימים.
- מפת קישורי-אתר, מעלה משמעותית את ההסתברות ללחיצה וכניסה לאתר - וכעת הטווח הוא 34.2%-46.9%.
- אחוז הכניסות נופל כאשר בעמוד מופיעים Google Shopping עם 13.7% ו-Google Ads עם 18.8%.
- גם הרחבות המידע Featured Snippets עם 23.3% וגם לוח המידע Knowledge Panel עם 16.7% פוגעים ביחס הCTR.
- ככל שיש יותר אלמנטים נוספים בתוצאות החיפוש (SERP), כך ההסתברות ללחיצה וכניסה לאתר יורדת.
מסקנה חשובה מתובנות אלו, היא שכוונת החיפוש משפיעה משמעותית על פריסת תוצאות החיפוש (SERP) - כי וכאמור, לכוונת חיפוש ומרחבי מילים מסויימים יצורפו תוספים כמו מודעות, לוחות מידע, סרטונים, חדשות וכו' - ולכן נפח החיפוש עצמו אינו המשתנה הקובע. לקביעה זו חשיבות והיות וכיום החיפוש בטלפון נייד, תופס נפח גודל מזה במחשב-השולחני. מצד אחד ומצד שני בתוצאות החיפוש בטלפון מוצגים רכיבים נוספים המפחיתים וכאמור את ההסתברות ללחיצה וכניסה לאתר.
למעשה, יש במחקר אפילו חידוש והיות והיה נהוג להניח כי תוצאת החיפוש ה-10 מניבה יותר כניסות לאתר מאשר תוצאות הביניים 2-9 ובגלל הבולטות שלה בתחתית עמוד החיפוש במחשבים השולחניים. אולם, מחקר זה ושבחן חיפוש טלפונים בלבד, מראה כי הנחה זו כבר לא מתקיימת והתוצאה העשירית היא החלשה ביותר מבחינת CTR.
המחקר גם מראה כי בעמוד התוצאות השני, ההסתברות ללחיצה וכניסה לקישור היא פחות מ-1% לכל התוצאות המוצגות בו - כלומר, אם אתה לא בעמוד ראשון אתה לא קיים.
השפעת תצוגת העמוד
כאמור המחקר בחן גם את השפעת מבנה תצוגת העמוד של גוגל על אחוזי הלחיצה על התוצאות - ההשפעה משמעותית ואין לבטל אותה.
תוצאות אורגניות (טבעיות) בחיפוש
מרבית החיפושים בגוגל, מציגים תוצאות "אורגניות" (טבעיות) בלבד וללא תוספים וזאת בעיקר עבור צירופי "זנב ארוך" בנפח חיפוש נמוך יותר. בצירופי "ראש" (Head) ועם נפחי חיפוש גדולים - גוגל מוסיפה "מידע עשיר" (Reach) התורם לאיכות החיפוש, מצד אחד ומצד שני פוגע באחוזי הלחיצה על התוצאות הטבעיות.
למשל ועבור תוצאת החיפוש הראשונה - בעמודים עם תוצאות טבעיות בלבד, מושג אחוז לחיצה של 34.2% ולעומת 28.5% בעמודים עם תוספי-מידע המייצגים שיפור של 20% ב-CTR. מכאן נובעת מסקנה חשובה לאסטרטגיית הקידום של המותג, השירות או המוצר בגוגל - השקעה במונחי-חיפוש זנב ארוך, תהיה כלכלית יותר בטווח הארוך ומבחינת ההחזר על ההשקעה.
Source: www.sistrix.com
מפת אתר Site Links
מפת אתר (Site Links) מציגה קישור ישיר לעמודים חשובים באתר תוצאות החיפוש - ניתן להשפיע על מפת האתר שגוגל מציג, אבל ככלל הם נקבעים בהתאם למדדים עצמאיים ובלתי-תלויים. הצגת מפת האתר, נובעת במקרים רבים מכוונת-גולש שגוגל מזהה ובפרט חיפוש אתר (שאינו יודע את הכתובת שלו, למשל).
אם גוגל מציג את מפת האתר, עבור תוצאת החיפוש הראשונה (לא מוצג לאתרים בתוצאה 2 והלאה), אחוזי הלחיצה והכניסה ישתפרו משמעותית עד ל-46.9% לעומת 28.5% בהצגת תוצאה רגילה - קפיצה מדהימה של כמעט 65% במספר הכניסות. יש הגיון גדול בכך, והיות ואם גוגל מזהה כוונה למצוא אתר-אינטרנט והוא מציג קישור ישיר לעמודי פנים כמו "קשר", "אודות", "שאלות ותשובות", "חנות" ועוד - הרי שאיכות התוצאות תתאים יותר לגולש וזה יבחר ללחוץ על אחת מהן.
תוצאה זו, משמעותה כי השקעה בהכנת והתאמת האתר עצמו בהיבטי SEO ושתאפשר לגוגל לזהות עמודים חשובים ולהציג אותם בתור מפת-אתר (Site Links) היא עוד השקעה משתלמת בעלת החזר חיובי על ההשקעה.
מודעות גוגל
כמובן שאין דרך להתחמק מהופעת מודעות גוגל בתוצאות החיפוש - זו דרכו של מנוע החיפוש לייצר הכנסה ולהעניק לנו חינם את שירות איתור המידע.
על פי נתוני המחקר, קיימת ירידה של כ-10% בלחיצה וכניסה לקישורי התוצאות הטבעיות וכאשר מופיעות מודעות בראש העמוד (ובתחתית) וכאשר לתוצאה הראשונה יירשם CTR של 18.9% ובמקום 28.5%. נתון סביר ובהתחשב שתוצאות החיפוש הטבעיות נדחות מטה בסדר (במרבית המקרים, 3 מיקומים למטה ועבור מגדל של 3 מודעות) ולכן מושכות פחות תשומת לב ולעתים ובמכשירי טלפון מסויימים, אך נעלמות מתחתית המסך.
תוצאות חיפוש ווידאו
נתון מעניין, הוא העובדה כי כאשר בתוצאות החיפוש מופיעים תוספי המידע לסרטונים ווידאו ב-YouTube, אחוז הלחיצה לא יורד כי אם עולה - 32.5% אחוזי לחיצה על התוצאה הראשונה ובמקום 28.5%.
המסקנה - להשקיע ביצירת והעלאת סרטוני ווידאו ליו-טיוב תחת מונחי החיפוש המרכזיים והזנב הארוך ולהרוויח עוד כניסות לאתר.
* מרבית הנתונים וכל השקפים, מקורם במחקר באתר www.sistrix.com/blog/why-almost-everything-you-knew-about-google-ctr-is-no-longer-valid