הוצאות על אינטרנט סלולרי יכולות להפוך לבור ללא תחתית. עבור עצמאיים ועסקים קטנים רבים, משמעות עובדה זו היא גידול בלתי נשלט בסעיף ההוצאות שיכול להסתכם באלפים רבים של שקלים בשנה למשתמש בודד. התלות של עסקים רבים באינטרנט נייד וזמין לטובת תקשורת שוטפת עם המשרד, ניהול מלאים והזמנות, איתור ואיסוף מידע, שמירה על קשר רציף עם לקוחות ואפילו ניווט לישיבה הבאה יכול לעלות לבעל העסק ביוקר רב.
עוד לפני הסקירה המלאה, ההמלצה החשובה העולה מהניתוח וטבלאות ההשוואה שבקישורים - הנה לבחון היטב את הרגלי השימוש והעלויות הנסתרות בחבילות גלישת הסלולאר ובפרט לעשות שימוש מירבי ומיטבי ביכולת גלישת ה-WiFi של המכשירים שלכם ברשתות ציבוריות הזמינות היום בישראל בכל בית קפה או מרחבי ציבוריים כקניונים וכו'. טיפ חשוב נוסף, בהקשר זה, לטלפונים החכמים כאייפון קיימים יישומים פשוטים לאיתור גלובאלי של רשתות WiFi ציבוריות כאלו לייעול השימוש.
נתן ליפסון, (דה-מרקר, 30.6.2010) מציג ניתוח של עולם חבילות הגלישה הסלולאריות באינטרנט של ספקי התקשורת השונים וההשלכות של שיטות התמחור שלהן על סעיף ההוצאות שלנו.
"הטלפון שלכם מחובר לאינטרנט? אם כן - איזו חבילת גלישה קניתם וכמה היא עולה?
בחמש עשרה וחצי השנים שחלפו מאז שנכנס מפעיל שני לשוק הסלולר, יותר מאשר התחרות, מה שהתפתח הוא היצירתיות של המפעילות בכל הנוגע לתמחור השירות הבסיסי שהן מספקות: שיחות.
מטרת שיטות התמחור היא כפולה: להקשות על הלקוחות להשוות באמת בין המחירים של שלוש המפעילות הגדולות, וכמובן - לגבות כמה שיותר.
רק בשנים האחרונות הרגולטורים החלו להיכנס לעובי הקורה ולדרוש גם גילוי מפורט וברור יותר של העלויות וגם לחשוף את כל מרכיבי העלות, כמו דמי הקישוריות.
האם עכשיו אנחנו מבינים טוב יותר את החשבונות שלנו? האם אנחנו יכולים להשוות? לא. זה כמו עם טכנולוגיה: הגאונות התמחירית של חברות הסלולר תמיד מקדימה את הרגולציה.
אבל שיחות זה פאסה. אפילו מסרי SMS כבר לא כל כך מעניינים. המפעילות עברו לזירתה התמחירית החדשה: גישה לאינטרנט.
איזו חבילת גלישה קניתם ומה מחירה עשויות להיות השאלות הפשוטות ביותר בכל הקשור לגלישה מהטלפון הנייד שלכם. יש מלכודות הרבה יותר מורכבות - ויותר מסוכנות.
נכון, השיטה של חבילות גלישה מקלה על ההבנה ועל ההשוואה - אבל לא בהכרח על החשבון שמוגש בסוף החודש. למה? מפני שקל מאוד לחרוג מהם - או להגיע לתת-ניצול - ולשלם תשלומים מיותרים.
יש בוודאי בעלי טלפונים ניידים שרכשו חבילות גלישה שהם לא משתמשים בהן או לא מנצלים אותן עד הסוף. יש לכם מושג אם החוזה שלכם כולל חבילת גלישה? האם אתם משתמשים ברוב מה שמוקצב בה?
זה עובד כמו כרטיסי החיוג של פעם: הרווח הגדול של המפעילות הוא ממה שמכונה "Breakage" - מה שקניתם אבל לא שילמתם עליו.
אם יש לכם חבילה ואתם לא משתמשים בה - אתם זורקים כסף. או שתוותרו עליה או שתרכשו חבילה קטנה יותר.
הבעיה של אלה שמשתמשים ביותר ממה שהחבילה מקצה עשויה להיות גדולה יותר, שכן עלויות השימוש החורג פשוט מטורפות. נכון, המפעילות מודיעות בעת החריגה - אבל אם אתם מחליטים לחרוג, יש לכם מושג כמה עולה החריגה הזו?
והנה עוד בעיה. אנחנו משתמשים באינטרנט בטלפון הנייד בהרבה צורות: גולשים בדפדפן, מקבלים ושולחים דואר אלקטרוני, משתמשים ביישומים שצורכים אינטרנט ועוד. האם אתה יודעים כמה אינטרנט נצרך בכל אחת מהצורות האלה?
האם אתה יודעים כמה אינטרנט אתם צורכים ביום ממוצע של שימוש בדואר אלקטרוני? האם אתם יודעים ששינוי תדירות הבדיקה האוטומטית של מיילים עשוי להביא לחיסכון ניכר בשימוש באינטרנט?
יש לכם מושג בכמה אינטרנט אתם משתמשים כשאתם מבצעים שיחה קולית באמצעות טכנולוגיית VoIP באמצעות יישומים כמו סקייפ? אם אתם משתמשים ביישום של פייסבוק ל-iPhone והוא מוגדר כך שישגר אליכם התראות, האם אתם יודעים שמשמעות הדבר היא שהיישום הזה משתמש באינטרנט ברציפות?
והנה הדבר הכי מסוכן: שימוש באינטרנט בחו"ל על ידי רכישת חבילות גלישה שנרכשות מראש. למה מסוכן? לא רק מכיוון שחבילות גלישה בחו"ל מאוד יקרות, כי אם מכיוון שהחריגה שם יקרה הרבה יותר.
[להשוואה בין עלויות גלישה סלולארית בחו"ל, אצל הספקים השונים, שהתפרסמה באתר "קשר עולמי" לחצו כאן. אהוי - Ahoy]
והנה שאלת השאלות: האם אתם יכולים לדעת בכל רגע בכמה אינטרנט סלולרי השתמשתם החודש? לו היתה לכם גישה מהירה וזמינה למידע הזה הייתם יכולים הרי לפקח בצורה טובה יותר על חשבון הגלישה שלכם.
נכון, אפשר להרים טלפון למרכז השירות ולקבל תשובה - אבל זו דרך ארוכה ומורטת עצבים. גישה מהירה, קלה ורצופה למידע? אין דבר כזה. ואל תסמכו על מפעילות הסלולר שיספקו לכם אותה."
כדי ללמוד עוד האפשרויות לגלישה סלולארית ובפרט חבילות פס רחב והמודמים המתאימים, מומלץ לעיין בהשוואה שביצע אתר Thecom.co.il ועוד השוואה מפורטת, על תכניות ומבצעים לגלישה סלולארית לעסקים באתר "מודיעין סלולארי".